Original håller Torbjörn i trim

Det är inte ofta en motorförare från våra breddgrader toppar en rikstäckande cup. Men det är precis vad 30-årige rallykillen Torbjörn Westerlund från Frök i Norabygden gör inför helgens fortsättning av Volvo Original Cup. En cup han faktiskt aldrig tänkt åka...

Jakten på extra hästkrafter inom rallysporten kan bli ett kostsamt vågspel. Det är rallyföraren Torbjörn Westerlund, 30 år, boende i Frök synnerligen medveten om.

När han började tävla i rally 1993 gjorde han som de allra flesta på den tiden. Han började i Grupp N, den nationella klassen där bilarna liknar de modeller som vi privat bilister är ute och kör med, men under skalet döljer sej ibland rena "monstermaskinerna". För Torbjörns del föll valet på en tvåliters Opel Ascona med en effekt på uppemot 180 hk. Den tävlade han med i fem år och de största framgångarna firade han 1997 då han vann inte mindre än tre tävlingar: Offerdalingen, kanonrundan och Kråkdansen.

Men inom rallysfären finns förstås alltid snacket om att kunna få in "lite extra under huven". Under 1998 föll Torbjörn till föga och började bygga på en Ascona med en 2,4 liters motor istället. Slutmålet var att därigenom komma upp i cirka 250 hästkrafter. Men den kraften fick tyvärr aldrig Torbjörn uppleva... Redan efter ett par mils inkörning i maklig fart flög toppen all världens väg när han för första gången "pellade" gaspedalen. - Kolven sköt rätt upp ur blocket, suckar Torbjörn när han minns tillbaka.

Och inte blev det bättre när han skulle göra det första riktiga tävlingstestet. Efter bara några sträckor skar motorn fullständigt och den motgången blev för mycket för Torbjörn. Under 1999 låg tävlingsverksamheten helt nere för Frökbon tävlandes för Sollefteå RRC.

- Ja, den där Opeln tog knäcken på en - inte minst ekonomiskt. Men jag kände att suget efter rallyn fanns kvar... När en kompis i Ö-vik började snacka om den ekonomivänliga Volvo Original Cup var dock Torbjörn skeptisk till en början.

- Från att ha jagat hästkrafter med olika inköp och moduleringar skulle man börja ratta en bil som inte får trimmas hur som helst. - Jag måste erkänna att förut såg jag ned på den här cupen, men den är ju mer rättvis än de andra... Alla kör ju med ungefär samma grejor så den som vinner är således den som rattat och gasat smartast.

Och än så länge har Torbjörn visat sej vara en av de allra bästa av landets Volvo Original-förare. I sina första tävlingar i Volvon nådde han direkt platser bland de fem främsta, och det gav förstås Torbjörn mer smak. Och självförtroende. Sedan han tog plats i den klarblå Volvon har han utvecklats enormt som förare tillsammans med parhästen sedan 1997 - kartläsaren Håkan Lundin.

Jag kände redan efter en kilometers provkörning av den här bilen att det kändes helt rätt, lämnar han som en förklaring. En annan kan vara den privata sidan där nya familjemedlemmen Madelen 14 månader säkert gjort sitt till för att harmonisera tillvaron för Torbjörn och hans motorintresserade sambo Agneta.

Och en tredje är hans vältrimmade serviceteam bestående av Jens Söderlund, Hans Norberg, Örjan Sjöström, John-Eric Wiklund samt sambon Agneta förstås. Ja, just nu flyter det på fantastiskt bra, menar Torbjörn som toppar hela Sverigecupen inför helgens deltävling i Norrköping. - Och den platsen ämnar vi behålla... Gärna det.

av Jens Näsman, Tidningen Ångermanland Lördag 2001-06-16