Lt-trofén 2001 - ny upplevelse för en folkraceåkare

Då var det dags att prova på rally efter ett par år i folkrace. Hur skulle det gå både jag och M. Modin var nybörjare på detta ämne så det var nervöst. Efter en veckas skruvande så var det då dags.Vi åkte på lördag morgon kl 06.30 Först T. Jakobsson sen vi sist låg P-E. Gahlin. Man undrade vad man håller på med och hur det skulle gå men dom tankarna försvann då vi kom upp till Ö-sund. Anmälan och besiktning var inget större problem.

Bilen vi åkte i hade jag lånat av M. Modin, som skötte kartläsningen denna tävling. En knallgul Volvo 142 vid namn Gula Faran, med andra ord inte den modernaste och vassaste bilen i startfältet men den var nyvaxad (vissa tyckte att jag hade gått för långt när jag stod där och gned på fredagen.) Någon nämnde att jag fick nog lägre luftmotstånd i alla fall. Nu skulle vi hitta ner till stortorget vilket visade sig vara en bedrift bara det men det gick efter några märkliga turer så kom vi ner till uppställningsplatsen vid Storsjön. Så var det dags för grupp H bilarna och våran tur i min första rallytävling.

Starten gick på transporten utan att få motorstopp och första höger så långt var allt rätt. Men sen tog vi till vänster vid första rödlyset och det var helt fel upptäckte vi ganska fort jag tröstade mig med tanken att nybörjare får göra fel. Efter några mer eller mindre märkliga svängar och turer kom vi i alla fall rätt sista bilen körde jag om just före start linjen och kom upp bakom T. Jakobsson i sista sekunden. Han for i väg och det var våran tur.

Så där i med 1 och i med 2 osv. Bakändan for än hit och än dit halt som bara den det var rejält blött. Men vad gjorde det man fick ju tävla så vädret var vårt minsta problem skulle vi upptäcka ganska omgående. Men vi kom runt första sträckan med livet i behåll och bilen nästan hel vi åkte av i en skarp vänster det bara gled ingenting hjälpte så där satt vi. Jag tänkte att så lätt ger jag inte upp så jag provade att komma upp det var nära men sista halvmetern blev det stopp.

Men som vid all motorsport fanns det hjälpsamma personer i publiken som kom till vår hjälp. Kom upp på vägen igen vevade jag ner med rutan och vinkade ett litet tack tyckte jag det var något bekant med dom då jag tittade i backspegeln Men vilka var det? Jo Sollefteå bor av alla människor, måste dom stå vid just denna sväng och inte nog med det medlemmar i samma klubb också märkligt sammanträffande men ni ska ha ett stort tack P. Westman m.fl. Detta får jag nog höra länge tänkte jag då jag fick reda på vilka som hjälpt oss.

Skador vänster framhjul pekade något fel var fruktansvärt svårt att styra men det vande jag mig vid efter en stunds brottning med ratten så jag tänkte vi kör så länge det går. Som folkrace förare är man van att hjulen pekar åt alla håll så det här var inget nytt. Resan fortsatte i ett lugnare tempo men efter en stund gick det nära på lika fort igen utom i kurvorna.

På banan kunde jag bara köra på ettan och tvåan för det var så djupa spår ville inte belasta vänster hjul alltför mycket. Förhoppningsvis skulle vi ta oss runt och fullfölja tävlingen. Men efter sträckan på grytan blev det mer problem tändningen ville lägga av så vi stannade säkert 5 gånger och på transporten 3-4 gånger.

Vi fick låna bättre begagnade tändkablar av C. Åström utan större lycka så vi beslöt oss för att bryta då vi hade 2 sträckor kvar. Man deppade en stund men det gick över vi hade inte blivit från åkt med alltför mycket så med dom problem vi hade får jag säga att vi sköte oss riktigt bra i vår första tävling.

Skadorna på bilen var små om man jämförde med en del andra tävlande och deras skador Nu är bilen (Gula Faran) under reparation och nästan färdig. En nedre länkarm och ny tändspole, kablar, tryckregulator. Kvar är något mystiskt fel med bromsarna och bränslet men det löser sig nog hoppas jag.

Måste även tacka Mats Modin för lånet av bilen. Det var enormt roligt och med lite tur var det inte sista gången. För hade vi tagit oss runt hade vi blivit 5 i våran klass men bättre lycka nästa gång.

Efter moget övervägande blir det nog att jag byter från folkrace till rally .

KJELL-ERIK "KOLLE" ERIKSSON Långsele