Rally är livet eller Tysklandsäventyret 2 i en Volvo 740 original

Åter igen fick jag äran att medverka som co driver åt Tobbe Westerlund i utlandet, denna gång i Östtyskland och till skillnad från i fjols tävling i Lautherbach var denna upplaga en tysk nationell tävling. Det var en grus / asfalt / betong / kullerstens tävling ? Grus finns inte i tyskland utan sand! Om vi skulle bjuda på såna här vägar här i vårt distrikt så hade vi gjort det för sista gången, men i Tyskland är det inte bättre enligt dom själva.

Vi började morgonen med att träna efter en särskild träningsroadbook och på tid. Träningen gick över förväntan för vägarna var korta, längsta var 6,5 km och upplägget var suveränt bra, så inga problem att hitta till sträckorna.

Nu hade "Tyskesset" Jochen Walter lånat ut sina bilar till två Tyska mästare och han fick i sin tur låna Carl-Erik´s bil för att själv kunna tävla och i och med det trodde dom att vi svenskar skulle få det svettigt men ack vad dom bedrog sig!!! Tobbe- Levin- Ohlsson- Weng- Hallkvist, visade direkt vad skåpet skulle stå. Tobbe hade bara en inställning och det var vinst så han började på första sträckan som han för det mesta brukar göra !!

Full attack och det med känsla, sluttiden var så bra så det visade sig att vi ledde klassen rejält och till och med var 5:a totalt ????? (det var minst 15 st 4WD med) det är då man funderar vad våra snabba förare i mellannorrland skulle göra här nere ! sopa rent fullständigt troligast, nog om detta.

Nästa sträcka var en publikgrej på ett stort torg och nu skulle vi köra nästan 5 varv på detta kullerstens underlag blandat med asfalt och publiksäkerheten var under all kritik för mellan balarna och plåtcontaniers stod folket?? Och det var inte lite folk, när vi åkte in i TK så stod det folk med typ jätte filmkameror och stämningen var på topp, jag fick en känsla att Tobbe var segertippad med tanke på folkets reaktioner inför start.

Starten gick och vi hade kommit överens att jag inte skulle prata noter utan bara räkna varven annars blir det bara repetitioner på en sådan sträcka, innan start funderade vi på fästet på nu kullerstenen för man har ju aldrig åkt på liknande underlag någonsin, men Tobbe är ju Tobbe så han eldade på som vanligt och efter ett varv så vred han upp bilen så nästan baklysena ( till publikens förtjusning) gick före i i svängen och jag såg balarna men tänkte! Han fixar det och då small det….

Under dessa balar fanns det en trottoarkant som var minst 15 cm hög och hård ! där slog fälgen i, med ett pandarstag som brast som följd. Vi åkte ändå samtliga varv ändå med hjulen vandrade mellan hjulhusen och rykande däck men efter målgång funderade vi hur vi skulle fixa detta scenario, nationella tävlingar i Tyskland har service förbud under hela tävlingen så nu var det problem.

Vi försökte få tag på en verkstad i stan som kunde hjälpa oss men lyckades inte och Daniel Persson som var på väg till oss med servicebilen fick problem i infart till staden pga. att stan i princip var avstängd och eftersom jag inte hade någon karta så kunde jag inte ledsaga han rätt.

Efter ett tag så var det en helikopter i luften och då frågade Tobbe Danne om han såg denna och det gjorde han så det var bara för han att åka efter den och det gick, men nu hade respittiden gått ut så det var bara att kasta in handduken.

Vi åkte tillbaks till Rallycentrat och tog en gravöl istället och inväntade dom övriga svenskarna och prisutdelningen. Är det något Tyskarna kan så är det festligheterna kring prisutdelningen! Jag har varit med om det mesta i denna väg men det kan jag intyga att ingen arrangör hemma eller i norden hittills kommer i dess närhet vad gäller drag kring detta.

Det var första gången jag fick pris och ändå bara åkt 2 sträckor och vilket jubel och ståhej när vi skulle äntra scenen, jag skulle säga några ord till Tobbe på vägen upp till scenen men det var lönlöst.

Utanför så körde dom en film mot ett lastbilssläp alltså duken var gigantisk stor och där fick vi se vad vi gjorde för fel, dom hade filmat dom flesta sträckor och varje gång våran sekvens kom upp så jublade dom !!!! Vi kom inte i mål men upplevelse var det så det duger ändå.

Nästa utlandsäventyr blir redan den 5 juli och det blir i Frankrike, rent asfaltsrally och enligt Carl-Erik så om man tycker det är konstigt i Tyskland! Då är det ingenting i jämförelse med Frankrike. Jag kommer inte att läsa då utan det gör Tobbes "rätta" kartläsare från Örebro men jag önskar dom lycka till och jag vet att han har kapaciteten att vinna.

Någonting som vi svenskar inte är vana är att skriva autografer ! vi skrev många där…… Även detta år var svenska flaggan uppsatt vid prisutdelningen, det kändes….
Totalsegraren äntrade lokalen med EVO 6:an och varvade för fullt (inomhus) vid prisutdelningen! Det vore något för svenska miljömedvetna????????????

PS: Weng från Karlstad vann och Morgan Ohlsson blev 2:a Jocke Hallkvist 3:a och Henrik Levin 4:a

Stort TACK till Tobbe Westerlund och hans Team och Servicegänget: Daniel Persson Sollefteå (så klart) Hans-Ivar Gahlin

av Peter Westman