Eländet före Hammarbacken och efter...
Ja då var det dags för första deltävlingen i RS-Cupen efter en lång vinters uppehåll . Det här är nog det mest påfrestande jag varit med om.
Flyttade ner till storvik utanför Gävle i september 04 för ett arbete som jag upptäckte inte funkade och efter att 2 st kompletta rallymotorer och tillbehör blivit stulna ur ett låst garage. Nyprisvärdet på grejerna var över 75.000 kr både polisen och jag tror att det var ett beställningsjobb. Trodde i alla fall jag skulle få ut kanske 40.000 kr eftersom det både var nya och begagnade delar.
Dags för nästa motgång i samtalet med försäkringsbolaget kom det fram att enligt någon märklig klausul var jag inte berättigad till full ersättning (trots en tilläggsförsäkring fanns på 30.000 kr och försäkringen var ihop satt av en försäkringsagent för bästa skydd) men jag skulle ändå skicka in papperna det fanns en möjlighet till ersättning så jag skickade in och hoppades på det bästa.
Vandrade ner med tunga steg till garaget för att se vad som fanns kvar…..det gick fort…. inget var kvar allt var borta. Bekanta och vänner där nere fösökte luska fram nått men det var inget som gav resultat. Så jag satte upp en lapp på Ica - affären i storvik kanske någon kunde ge mig ett tips om vem som tagit motorerna eller vart sakerna fanns.. vad hände jo lappen jag satt upp försvann ganska omgående. Då flyttat upp igen fick jag beslutet om ersättning så jag läste igenom den och nästa motgång var ett faktum skulle få den enorma summan av 960.00 kr sedan självrisken dragits av.
Satte mig ner och funderade vad jag skulle ta mig till skulle jag sälja rallybilen en VOLVO 142 knallgul men då denna sport är så förbask….roligt trots bilsportsförbundets regeländringar hela tiden med ökande kostnader. Så jag plockar ihop en motor av det jag har kvar sedan jag åkte folkrace och det som jag får tag på så.. jakten på delar började men då min budget är liten så måste det vara billiga grejer för åka skulle jag. Fick i alla fall ihop delarna så nu står man här i depån och väntar en kompis Thomas Jacobsson lånade ut sin dotter Marielle som skulle åka för fösta gången kul med lite nya ansikten och hon var nervös sprang hit och dit hon hade även med sig en kompis som hoppades att någon skulle behöva någon som åkte tyvärr blev det inte så.
Men stämningen kom eftersom tiden gick och starten kom närmare och jag tänkte att tur att jag fick ihop en motor och undrade hur den skulle gå eftersom jag inte haft en chans att prova den riktigt. Jag skruvade dit det sista kvällen före kl 22.00 så nog var det spännande. Äntligen min tur körde fram till starten flaggan drogs undan… iväg bara spann i med tvåan kom ut på gruset kände hur fästet kom mer och mer då kom ljudet lät som när ett glas spricker fast betydligt högre vad hände vad var det där tänkte jag omgående kom svaret det gick tyngre och tyngre tändningen började missa oljetrycket sjönk sankta men jag tog mig upp till målgången .
Jaha tidtagningen funkade inte för mig och en till jag fick köra om så vi åkte ner och nu var oljetrycket som vanligt bra och misständningen var borta så jag trodde mina problem var slut…FEL..problemen hade bara börjat bilen gick bara sämre och sämre speciellt då jag ansträngde den. Provade allt mer eller mindre bränsle ändrade tändningen blev bättre sedan sämre dagen gick och jag fick ingen ordning på motorn sista åket kallade jag för naturstudie i gå fart för det gick så sakta så sakta men någon måste bli sist tydligen skulle det bli jag. Men till min förvåning klarade jag en tredje plats helt otroligt .Synd bara om Marielle kartläsarn som längtat efter detta och så funkar inte bilen som den ska .
Men i all bedrövelse träffade jag en gammal bekant vid namn Monica som tydligen jobbade som reporter på Östersundsposten tror jag det var. Även hon skulle åka med för första gången tyckte det här var enormt roligt så hoppas vi ses igen .
Då jag kom hem med bilen så tog jag ett enkelt kompprov som visade 13.5 - 11.00 – 10.00 – 9.0 så det var bara att riva motorn för att se vad som hänt jodå motgångarna har inte lämnat mig. Det otroliga hade hänt vevaxeln hade gått av följden av det var krokiga vevstakar uppriven cylinder dvs. bara skrot. Man kan bli deppad för mindre bara att sätta igång igen behöll det som var helt .Fick tag på en rally motor i Bispgården men då jag tog isär den så var kolvarna ,vevstakar och vev slut då jag rengjort blocket så hade ett knaster hade rivit upp spår i cylindern så det blev ett stort lass skrot till tippen .
Nu har jag ett original block med smidda kolvar och hoppas det går bättre tänkt åka Stugun och Härnösands tävlingen till helgen om jag hinner få ihop motorn ska iväg och ordna resten idag måndagen 27/6 05 tror ni jag hinner ??? chansen finns
Träffas vi där hann jag…….
MÅ LYCKAN STÅ DEN ENVISE BI (egen händigt uppfunnet ordspråk )
EV SPONSORBIDRAG
EMOTTAGES TACKSAMT
av Kjell-Erik Eriksson