Nästa år lyckas jag nog

Jaha, slutet på 2005 års RS–Cup närmar sig och avgörs i Sollefteå .För en gångs skull slipper jag skruva in i det sista får dock byta gasvajer, kopplingsvajer och renoverade huvudbromscylindern. Motorn fungerar bra går bättre och bättre. Hade till och med lastat bilen 11.00 på fredag förmiddag helt otroligt.

Hade liksom tänkt mig att i år ska jag försöka ge Bertil Edqvist en match, ja det finns fler i klassen som är bra att köra och har bättre bil och material än jag har. Men ett mål är att slår jag Edqvist så har jag lyckats bra han har kört rally i ca 33 år och jag i 3-4 år så erfarenhets mässigt ligger han ca 30 år framför mig kommer troligen aldrig ikapp.

Kartläsaren och Hasse skulle ta sin bil ner till Sollefteå och vi skulle träffas där för jag skulle på Hallsta på kvällen och avslutningsfesten måste man bara vara med på. Brukar vara en trevligt tillställning. Ja besiktningen gick bra så nu står man här vid matsalen på Tjärnmyrens skjutfält i väntan på start. En bil har tillkommit i min klass, Kennet Nyberg från Ö-vik, även han åker Volvo 140 han brukar jag klara av men säg den lycka som varar men bara roligt att vi blir fler i klassen. Alla jag träffat innan start säger håll dig på vägen nu vilket tjat man undrar om dom vet nått som jag inte vet? jag brukar komma i mål på eller annat sätt faktiskt.

Klockan är 10.15 dags för genomkörning bara föraren får åka efter ett regnande i dagar måste det vara riktigt eländigt efter vägen men till min förvåning så är vägen kanonbra tycker jag lite blöt men så vill jag ha det. Verkar bara vara jag som tycker om blötan ja inom rimliga gränser men lite blött vill jag ha tycker bilen är bättre på vägen då av någon anledning .Sedan tänker jag att det inte dom andra tycker om är bara bra för mig kanske lite inbillning men det är bara så. Ja men nu står jag här just innan start jag går ut som 2:a i min klass så vi tillhör städpatrullen som ska rensa vägen .

Starten går det flyter på bra riktigt bra och det börjar gå riktigt fort… kartläsarn hänger med än i roadboken har varit lite si och så med det tidigare under säsongen… vägbytet höger180 grader kommer tänkte jag… redan här fick en känsla av att det var längre i fjol… men slår i ettan för att komma runt gick hyfsat bra blev lite långt ut på kanten men man kan inte lyckas jämnt 100 meter och vägbyte vänster gick bra det också men nu kommer vi till en del av sträckan med rullgrus det var ingen större fara och vägbyte igen höger in en väg som består mest av lera grus och gräs.

Halt som bara den över bron och upp mot publikplatsen går fullt över ett litet krön ser nu publiken som står där framme brukar vara lerigt och halt där så jag får nog lugna ner mig ( siwan brukar säga att ingen kommer ihåg en fegis och det vill nog alla… ja bli ihågkommen alltså ) släpper lite på gasen men tycker att vi håller på att stanna så ner med gaspedalen i botten i med 3:an vrider upp den och in i vägbytet genom bommarna tycker att det går sakta men....

Tydligen gick det bra fort för många i publiken tyckte det gick alldeles för fort in i vägbytet men inga större problem tyckte jag bra linje och utgång över fältet mot högern 90 grader och ännu mer av rullgruset går riktigt fort nu men inga större problem lite brett kanske men vad gör man inte för publiken kallas tydligen för publikfrieri sedan är det bara så roligt att åka brett .Nu är det mot slutet av sträckan mycket rullgrus måste hålla sig i spåren där det är lite bättre och nu går det rejält fort men inga större problem .

Men som sagt ingen lycka varar för evigt helt plötsligt så börjar bilen att dra åt höger och sedan vänster smäller och hugger i bakaxeln sista kurvan före vägbytet in mot mål går jag av i yttern gick bara inte att hålla bilen längre ner i diket åker där kanske 10 meter lyckas få upp framhjulen på vägen kommer upp ur diket men hoppar över vägen landar på kanten på andra sidan kanar ner och tippar runt hamnar på tak nere i diket lyckas slå av huvudströmbrytaren innan vi landar på tak .Kartläsarn bara skriker och fäktar med både armar och ben första rullnigen för henne.

Så där hänger vi upp och ner måste komma lös så jag får ut kartläsarn och kan lugna ner henne innan nästa bil kommer min sida är omöjlig att komma ut på utan jag måste vänta tills hon kommit ut hon kryper ut och håller på att slita med sig interkommen men börjar lugna sig och får av sig hjälmen och får upp henne ur diket så hon står säkert då får man höra från kartläsarn där hon står bland buskarna….

-Åh hallon… sedan börjar hon äta hallon samtidigt som hon pratar i telefon visst kan plocka bär men nu! måste ut med triangel och ok skylten och sedan går vi bort mot funktionärerna som står en bit bort vid vägbytet. Vi hann nog inte fram innan nyheten var ute per mobil dom tyckte det gått hemskt fort in i kurvan för mig kunde inte hålla med dom tyckte inte alls det gick speciellt fort ..dom höll inte med…. men vi mådde bra så det var lugnt .

Efter en del påpekande att så skulle man inte köra och dom fått sitt roliga så bjöd en på lite kaffe misstänker att han skulle släta över påpekandena om min körning tackar för kaffet föresten .Bilen fick ligga kvar tills efter tävlingen utgjorde ingen fara för dom andra tävlande så nu fick man bara vänta. Tänkte att detta får jag höra länge suckar men gjort är gjort bäst att spela med i elakt spel. Efter tävlingen så vände vi på bilen och drog upp den det var inte så stora skador på den trots allt.

Bägge framskärmarna taket förardörren och framrutan var trasig ja en buckla på höger bakskärm så det var lugnt men skitig och fullt med lera och vatten inne i bilen kommentarerna börjar komma tex. Vad skulle jag dit och göra ? eller det är i alla fall ingen rost under var det någon som påpekade för mig …hm …märkligt vad kul det kan vara att ta kort på en bil som ligger upp och ner. Men nu står jag här hemma och tittar på bilen och funderar måste jag byta framskärmar snål som man är(jag menar ekonomisk )så det går nog att knacka ut men det blir värre med taket efter lite funderande så sätter jag igång upplivningsförsöken.

3 timmar senare så konstaterar jag att framskärmarna går att använda lite tur ska man ha ibland det finns hopp om överlevnad för gula faran trots allt. Upptäckte att en kulbult hade lossnat från nedre länkarmen på vänster sida kan vara den som orsakade kasten i kurvan innan jag åkte av med lite tur så klarade sig bakaxel och diffen får se när jag tar isär den annars blir det dyrt.

Jo hallsta var det ja maten var bland det bästa jag ätit och sedan blev det en och annan öl till bra musik och otaliga diskussioner och olika berättelser från rallyskogen runt Sverige .Det var en bra avslutning bland enormt trevligt rallyfolk synd att inte fler stannade kvar . Jo det var så sant jag blev 3:a i cupen i min klass inte dåligt om jag får säga det själv med min bil och material. (Ja jag vet mina däck är lite slitna som en person sa till mig att jag var nog den ende som lyckats bli 3:a på slicks på grus i Rs-cupen märkligt vad folk kan vara roliga) så har jag lyckats bra om jag får säga det själv och det får jag för det är min berättelse.

Man kan ha roligt med en billig bil och enormt liten budget även i denna sport . Bara 9 mån innan Rs-Cupen börjar igen huvva vad långt undrar om jag överlever denna väntan .
Så hoppas vi ses igen nästa år…. då du Edqvist Målarn och alla andra då tar jag er så se upp Gula Faran en knallgul Volvo 142 av 1970 års modell har överlevt tillfrisknat och återuppstått trots ålderskrämpor och skador och är elakare och snabbare än någonsin.

Tack för en trevlig säsong alla förare och arrangörer!

av Kjell-Erik Eriksson