RALLY LARVIK

Rally Larvik ingår i Norska Mästerskapet och är en tävling på enbart asfalt och otroligt slingriga mycket svårkörda vägar runt om Larvik med omnejd.
Totalt så var tävlingen 28 mil varav 8 mil SS ( 4 sträckor kördes 2 gånger )

Vi kom dit på Torsdag eftermiddag efter ca. 110 mils körning och kollade in platsen och den härliga naturen runt staden. Checkade ut tränings materialet och sedan var det läggdax.


Fredagen började med träning redan vid niotiden, sträckorna kördes 2 gånger och detta tog tid för vi var inte åter till HQ förrän 15.00. Vi besiktigade och upprättade våran plats i depån, i detta läge var vädret strålande och prognosen för Lördag såg bra ut.

Lördag morgon… surväder och såg så ut att förbli så nu var den stora frågan ? vad skall vi sula bilen med ! Vi väntade in i det sista men dom flesta valde slicks  så även vi.
09.37 gick vi av startrampen och transport till den första sträckan.

SS1:  Förväntningarna var höga och både jag och Tobbe var rätt nervös inför start, redan vid första inbromsningen första kurvan så brakade det till och bilen blev bromslös fram, höger bromsskiva brast helt enkelt och köra asfalt utan frambroms går bara inte men Tobbe försökte så gott det gick men denna tävling innehöll många chikaner ( plåttunnor ) och samtliga prickade vi på sträckan så funktionärerna var nog inte goa på oss, tiden blev såklart usel.
Fick tag på en skiva vid ett tanktillfälle som vi sedan kunde byta efter transporten till nästa SS inte helt korrekt för det råder serviceförbud men var gör man i stridens hetta.

SS2 var en längsta 14,7 km och nu funkade bromsarna med bilen var otroligt svårkörd så tiden blev ju ingen hit.

SS3 var den kortaste men otroligt frän väg genom en by och det svänga jävlar.

SS4 var en sträcka där dom var oroliga att snittet skulle barka väg åt h-vete så dom hade lagt in 11 st chikaner som var otroligt trånga så det blev bitvis mycket ryckigt men avslutningen på sträckan kördes på en stor tvåfilig landsväg med långa snabba svängar. Tyvärr så snurrade vi rejält på denna sträcka i en skarp sväng där det var mycket grus och lera i svängen, det släpper totalt så det är bara att hålla i sig och hoppas att det går bra och denna gång gick det.
Åter till serviceplatsen och vi hade endast 20 minuter på oss att byta båda bromskivorna fram kolla över bilen och nu bestämde Tobbe att vi skulle sula om till regndäck och hoppas på att det skulle börja vräka ner ordentligt eftersom att vi nu låg på endast en 8:e plats och måste ju hitta på något och samtidigt kanske dom andra fortfarande körde på slicks. Nu var tiden knapp när vi skulle ut till TK´n och kaos rådde inom serviceområdet med allt för många civila som täppte till och såklart blev vi drabbad av dom så jag överlämnade tidkortet 7 sekunder för sent med påföljd att vi fick 10 sekunders tillägg… förbannad som den åkte vi iväg på nästa etapp.

SS 5-6-7 nu betedde bilen sig mycket bättre och Tobbe fick upp ett jäkla bra tempo och vi började avancera ordentligt i listan, så inför sista sträckan så låg vi 4:a men tyvärr så visste vi inte om detta.

SS8 och sista sträckan laddade Tobbe på ordentligt och det såg bra ut tills det var 470 meter kvar, i en skarp höger där det hade genats ordentligt med lera på vägen som följd och komma in i en H2 som nyper-nyper på fyrans växel gick inte, vi sladdade av i ett gjupt dike och plöjde fram utan att träffa några träd men tog med oss rötterna och stenar innan det blev stopp. Nu hade framvagnsbalken och drivaxlar mm. gått av så det var bara att bryta tyvärr!!!


Så kan det gå ibland i denna sport. Nu är det bara att repa bilen och komma igen om 3 veckor då också i Norge och ännu ett Norskt Mästerskap. Anders Gullstrand vann med 1,8 sek. marginal till Jämtlands Jocke Nyhman, dom blev också 13 respektive 14:e Totalt  helt otroligt.

Vid Tangentbordet     Peter Westman  Rallytok